ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА
Диктанти 5 клас
Диктанти 6 клас
Диктанти 7 клас
Диктанти 8 клас
Диктанти 9 клас
Література
Вірші
Відомості про автора
Фонетичний розбір слова
Послідовність розбору:
- Записати слово, поставити наголос.
- Розбити слово на склади (відкриті чи закриті).
- Записати транскрипцію.
- Записати букви та їх позначення звуками.
- Дати характеристику звукам: голосні (наголошені чи ненаголошені); приголосні (дзвінкі чи глухі, тверді чи м’які ).
- Визначити кількість букв і звуків.
Приклад:
′ в. в.
Життя жи-ття – 2 склади
′
[ жиет′:а]
ж-[ж] – приголосний, дзвінкий, твердий;
и- [и] – голосний, ненаголошений;
т-
[т′:] – приголосний, глухий, м’який, подовжений;
т-
я - [а] – голосний, наголошений
____________
5 букв, 4 звуки
Розбір слова за будовою
Послідовність розбору;
- Визначити закінчення (змінити слово).
- Визначити основу (слово без закінчення).
- Визначити корінь (добір одного-двох споріднених слів; загальна частина споріднених слів).
- Визначити префікс, суфікс.
Приклад:
узбережжя
Словотвірний розбір слова
Послідовність розбору:
- Слово у початковій формі.
- Від якого слова утворене.
- Твірна основа.
- Словотворчі префікси, суфікси.
- Спосіб утворення.
Приклад:
по-зимовому ←зимовий – префіксально-суфіксальний спосіб творення
Слово по-зимовому утворене від зимовий, твірна основа зимов, слово утворене за допомогою префікса по і суфікса ому – префіксально- суфіксальний спосіб творення.
Морфологічний розбір
Схема розбору іменника
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Початкова форма (Н.в. однини чоловічого роду).
ІІІ. Морфологічні ознаки:
1) власна чи загальна назва;
2) істота чи неістота;
3) конкретний чи абстрактний;
4) одиничний чи збірний;
5) рід;
6) число;
7) відмінок;
8) відміна (І, ІІ, ІІІ, ІV);
9) група (тверда, м’яка, мішана)
ІV. Синтаксична роль.
Приклад:
На білу гречку впали роси.
Гречку – іменник, поч. ф. – гречка, заг. н., неіст., конкр., збірн., ж. р., одн., З.в., І в., тв.гр., додаток.
Роси – іменник, поч.ф. – роса, заг. н., неіст., конкр., збірн., ж. р., мн., Н.в., І в., тв. гр., підмет.
Схема розбору прикметника
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Початкова форма (Н.в. однини чоловічого роду).
ІІІ. Морфологічні ознаки:
1) розряд за значенням (якісний, відносний, присвійний);
2)граматична форма (повна чи коротка) ;
3) рід;
4) число;
5) відмінок;
6) група (тверда, м’яка)
7) ступінь порівняння, якщо є (вищий чи найвищий)
ІV. Синтаксична роль.
Приклад:
Веселий гомін затихав.
Веселий –прикм., поч. ф. – веселий, якісний, повна ф., ч. р., одн., Н.в., тв.гр., означення.
Схема розбору числівника
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Початкова форма (Н.в. однини).
ІІІ. Морфологічні ознаки:
1) розряд за значенням (кількісні(цілі, дробові, збірні) тапорядкові);
2) група за складом (прості, складні, складені) ;
3) рід (якщо є);
4) число( якщо є);
5) відмінок.
ІV. Синтаксична роль.
Приклад:
У п’ятому класі не було двох учнів.
П’ятому - числ., поч. ф. – п’ятий, порядковий, ціле число, просте, чол. р., одн., М.в., означення.
Двох - числ., поч. ф. – два, кількісний, ціле число, просте, Р.в., додаток.
Схема розбору займенника
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Початкова форма (Н.в. однини).
ІІІ. Морфологічні ознаки:
1) розряд(в особових - особа);
2) рід (якщо є);
3) число( якщо є);
4) відмінок.
ІV. Синтаксична роль.
Приклад:
Йому знову захотілося побачити Одарку біля себе.
Йому - займ., поч. ф. – він, особовий, 3 особ., чол. р., одн., Д.в., додаток.
Себе - займ., поч. ф. – себе, зворотний, Р.в., обставина.
Схема розбору дієслова
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Початкова форма (інфінітив).
ІІІ. Морфологічні ознаки:
1)вид (доконаний, недоконаний);
2)перехідність ;
3) спосіб (дійсний, умовний, наказовий);
4) час (теперішній, минулий, майбутній);
5) число;
6) особа;
7) рід (якщо є);
8) стан (активний чи пасивний);
9) дієвідміна (І чи ІІ)
ІV. Синтаксична роль.
Приклад:
Я славлю дружбу піснею своєю (В.Сосюра).
Славлю - дієслово, поч. ф. – славити, недок. вид, перехід., дійсний, теп. час, одн., 1 особ., активний стан, ІІ дієвідм., присудок.
Схема розбору прислівника
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Морфологічні ознаки:
1)розряд за значенням;
2)ступінь порівняння, його форма (якщо є)
ІV. Синтаксична роль.
Приклад:
Навіщо тут вночі блукаєш ти, дитино нерозумна?(І.Кочерга).
Навіщо - прислівник, мети, обставина.
Схема розбору дієприкметника як особливої форми дієслова
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови, її форма.
ІІ. Початкова форма (Н.в. однини).
ІІІ. Морфологічні ознаки:
1) стан (активний чи пасивний);
2) вид (доконаний, недоконаний);
3) час (теперішній, минулий);
4) число;
5) рід (в однині);
7) відмінок
ІV. Синтаксична роль.
Приклад:
Виоране зранку поле чорніло здалека.
Виоране – особл. ф. дієслова - дієприкметник, поч. ф. – виоране, пас., док. вид, мин. час, одн., с. р., Н.в., означення.
Схема розбору дієприкметника як особливої форми дієслова
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови, її форма.
ІІ. Морфологічні ознаки:
1) вид (доконаний, недоконаний);
2) час (теперішній, минулий);
ІV. Синтаксична роль.
Приклад:
Сон, улетівши до хати, бере Харитю під своє крило (М.Коцюбинський).
Улетівши – особл. ф. дієслова - дієприслівник, док. вид, мин. час, обставина.
Схема розбору прийменника
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Морфологічні ознаки:
1) похідний чи похідний;
2) простий, складний чи складений;
3) відмінок слова,з яким ужитий прийменник.
Приклад:
Поміж березами дівча йде.
Поміж – прийм., похідн.,склад., з О.в.
Схема розбору сполучника
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Морфологічні ознаки:
1) що з’єднує сполучник?;
2) сурядний чи підрядний;
3) група за значенням(сурядний – єднальний, протиставний, розділовий; підрядний – мети, причини, місця,часу, умови…..);
4) група за будовою (простий, складний чи складений);
Приклад:
На зорі задивись хлопчина, але своєї не знайшов.
Але – сполучник, з’єднує частини складного речення, сурядний, протиставний, простий.
Схема розбору частки
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Морфологічні ознаки:
1) розряд за значенням (формотворча, словотворча, заперечна, модальна);
2) особливості правопису (якщо є).
Приклад:
Пішов би я до дівчини, та не знаю, де живе.
Би – частка, формотворча, пиш. окремо.
Схема розбору вигуку
Послідовність розбору;
І. Назва частини мови.
ІІ. Морфологічні ознаки:
1) група за значенням(емоційні та звуконаслідувальні);
2) група за будовою (непохідні, похідні);
3) розділові знаки.
Приклад:
Ах, скільки струн в душі дзвенить (О.Олесь).
Ах – вигук, емоц., непохідн., виділяється комою.
Синтаксичний розбір
словосполучення
Послідовність розбору:
- Виділити словосполучення з речення.
- Назвати головне і залежне слово, поставити питання.
- Зобразити словосполучення схематично.
- Визначити вид словосполучення за головним словом (іменне, дієслівне, прислівне).
- Визначити вид словосполучення за наявністю прийменника (прийменникове, безприйменникове).
- Вид підрядного зв’язку (узгодження, керування, прилягання).
Приклад:
Крута балка починалася одразу ж за селом.
Крута балка – імен., безприймен., узгодження.
простого речення
Послідовність розбору:
- Тип за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).
- Тип за наявністю емоційного забарвлення (окличне чи неокличне).
- Тип за наявністю головних членів речення (двоскладне чи односкладне).
- Якщо односкладне, то різновид (означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, називне).
- Тип за наявністю другорядних членів речення (поширене чи непоширене).
- Тип за завершеністю за змістом (повне чи неповне).
- Неускладнене чи ускладнене (звертання; вставні слова, словосполучення, речення; однорідні члені речення; відокремлені члени речення).
- Головні члени речення, їхній тип, способи вираження.
- Другорядні члени речення, їхній тип, способи вираження.
Приклад:
ім. дієсл. прийм. дієприкм.
Небо бринить, немов напнуте.
Речення просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене порівняльним зворотом.
Усно: підмет небо виражений іменником у Н.в. Присудок бринить, простий дієслівний, виражений особовим дієсловом. Обставина немов напнуте способу дії.
складносурядного речення
Послідовність розбору:
- Тип за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).
- Тип за наявністю емоційного забарвлення (окличне чи неокличне).
- Кількість частин (простих речень).
- Смислове відношення між частинами
- Засіб вираження сурядного зв’язку.
- Далі кожну частину розбирати як просте речення.
Приклад:
ім. дієсл. присл. спол. ім. частк. присл.
Око бачить далеко, а розум ще далі (Нар.тв.).
Речення складне, розповідне, неокличне, складносурядне, складається з двох частин, між якими сурядний зв'язок, виражений протиставним сполучником а.
1просте речення: Око бачить далеко – розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
2 просте речення: розум ще далі – розповідне, неокличне, односкладне, називне, поширене, неповне, неускладнене .
складнопідрядного речення
Послідовність розбору:
- Тип за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).
- Тип за наявністю емоційного забарвлення (окличне чи неокличне).
- Головна і підрядна частини.
- Характер віднесеності підрядної частини до головної: пояснює слово в головній частині чи головну частину в цілому.
- Значення підрядної частини: як вона пояснює головну, на яке питання відповідає.
- Засіб зв’язку в підрядній частині: сполучники, сполучні слова.
- Пояснити розділові знаки.
- Накреслити схему
- Кожну частину розглянути окремо як просте речення.
Приклад:
дієсл. присл. присл. ім. займ. дієсл. прикм. ім. прийм. ім..
Вживайте якомога більше слів, які підкреслюють шанобливе ставлення до людей! (І. Томан).
Речення складне, спонукальне, окличне, складнопідрядне з підрядним означальним.
Головна частина [Вживайте якомога більше слів,].
Підрядна частина (які підкреслюють шанобливе ставлення до людей).
Підрядна частина пояснює опорне слово слів, виражене іменником, відповідає на питання яких?, пов’язана з головним за допомогою сполучного слова які.
Головна частина – речення просте, спонукальне, окличне, односкладне, означено-особове, поширене, повне, неускладнене.
Підрядна частина – речення просте, спонукальне, окличне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
[ ], ( які … )
складного речення
Послідовність розбору:
- Тип за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).
- Тип за наявністю емоційного забарвлення (окличне чи неокличне).
- Кількість частин (простих речень).
- Вид синтаксичного зв’язку між частинами (сурядний, підрядний, безсполучниковий).
- Засоби вираження синтаксичного зв’язку (сполучники – сурядні чи підрядні, сполучні слова, а також вказівні займенники, інтонація).
- Сполучникове чи безсполучникове.
- Для сполучникових: складносурядне чи складнопідрядне.
- Різновид складносурядного, складнопідрядного, безсполучникового речень (дивись відповідні схеми розбору).
Приклад:
прийм. ім. спол. дієприкм. ім. дієсл. прийм. ім. дієприкм. ім. ім. прийм. ім. дієсл.
З неба, як розтоплене золото, ллється на землю блискучий світ сонця; на ланах грає
прикм. ім. прийм. ім. дієсл. прикм. ім.
сонячна хвиля; під хвилею співає хліборобська доля (П. Мирний).
Речення розповідне, неокличне, складне; складається з трьох частин, що пов’язані між собою безсполучниковим зв’язком за допомогою зіставної інтонації.
1 речення; З неба, як розтоплене золото, ллється на землю блискучий світ сонця – просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене порівняльним зворотом.
2 речення; на ланах грає сонячна хвиля – просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
3 речення: під хвилею співає хліборобська доля – просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
складних речень з кількома підрядними (ускладнених складних речень)
Послідовність розбору:
- Тип за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).
- Тип за наявністю емоційного забарвлення (окличне чи неокличне).
- Тип відповідно до характеру синтаксичного зв’язку між кількома підрядними:
а) кількість частин (простих речень);
б) головнаі підрядні частини;
в) чи є супідрядний зв'язок? між якими частинами?
г) супідрядність однорідна чи неоднорідна?
чи те саме пояснюють підрядні частини (те саме слово в головній, різні слова, усю головну частину в цілому)?
чи однакові за значенням?
на те саме питання відповідають чи на різні? приєднуються до головної за допомогою того самого засобу зв’язку чи різних?
д) чи є послідовний підрядний зв'язок ? між якими частинами?
4. Складне речення у структурі ускладненого:
а) складносурядні;
б) складнопідрядні.
5. Аналіз кожного з цих типів як складних.
|